Entrevista a Patricia Berga Alzamora

Patricia Berga Alzamora, directora de vendes i màrqueting d’Alzamora Group

L’any 1900, en Pere Alzamora Michel va obrir “La impremta Olotina” al centre d’Olot. Aquell establiment vas ser el primer pas de l’actual grup d’empreses dedicades al packaging: Alzamora Group. Una empresa familiar d’èxit internacional, pionera en diferents solucions de packaging que eviten l’ús del plàstic i fomenten l’ús del cartró com a alternativa mediambiental.

 

1. Podries resumir-nos breument la història d’Alzamora Group?

L’origen d’Alzamora Group se situa a l’any 1900 en una petita botiga d’impremta, a la ciutat d’Olot, fundada pel meu besavi Pere Michel. Per qüestions de salut, ell mor i deixa el seu fill de només 18 anys, Pere Alzamora, al capdavant del negoci. En Pere se n’adona de la nova necessitat que sorgeix a la indústria de la zona de tenir caixes de cartró i decideix no només convertir el negoci, sinó fer-lo créixer de manera exitosa amb l’adquisició i construcció de 3 empreses:

·         Alzamora Packaging, especialitzada en packaging de cartró compacte.

·         Alzamora Gràfiques, especialitzada en papereria, bosses i etiquetes.

·         Cartolot, dedicada al packaging de cartró ondulat.

Les empreses, dirigides per cadascun dels seus fills, evolucionen de manera independent i Alzamora Packaging –ara Alzamora Group– es transforma en una empresa, líder a nivell nacional i internacional en el sector del packaging de cartró, amb una facturació superior a 50M i 2 plantes situades a Europa, a Girona i a Lisboa.

Primera botiga, Impremta P. Alzamora

 

2. Quina és la política familiar per tal que les noves generacions, com tu, entrin a treballar a l’empresa?

La família té molt clar que el principal objectiu és l’èxit de l’empresa. És per això que des de fa molts anys es va definir un protocol amb normes i procediments per a la família. Les noves generacions, per poder treballar a l’empresa han de comptar amb una carrera universitària i un mínim de 3 anys d’experiència fora de l’empresa familiar, entre d’altres.

 

3. Actualment ets directora de vendes i màrqueting d’Alzamora Group: Podries compartir algun dels projectes més destacats de l’empresa que exemplifiqui la combinació d’innovació i èxit en el mercat?

Per a mi un clar exemple –i molt conegut– és el LatCub®, la primera solució mundial sostenible per substituir les anelles de plàstic de les llaunes de begudes. (https://www.alzamoragroup.com/latcub/es/). Realment ha estat un projecte molt bonic, perquè el vam iniciar fa molts anys, quan ningú parlava de sostenibilitat i ningú hi creia; però les ganes, la passió i la confiança de tot l’equip van fer que el projecte anés avançant fins a fer-se realitat i convertir-se en un referent mundial. Vam ser els primers en dissenyar, produir i llançar al mercat aquesta solució de la mà de dos grans monstres del sector de les begudes. I aquí seguim, ara treballant altres alternatives per al sector dels ous, de les ampolles de plàstic, de la xocolata... Amb la nostra línia “Green Packaging Planet” (https://www.alzamoragroup.com/compromiso-sostenible/#sostenibilidad).

Solucions de packaging LatCub®

 

4. Amb el creixent enfocament en la sostenibilitat, com aborda Alzamora Group la integració de pràctiques sostenibles en els seus productes d’envasament?

Tenim la gran sort de treballar amb un material 100% reciclable, biodegradable i compostable. Aquesta part la tenim fàcil. Tot i així, com comentava, estem desenvolupant línies concretes per ajudar els nostres clients a redissenyar els seus productes i eliminar-ne el plàstic. Com, per exemple, la línia “Green Packaging Planet”.

Per altra banda, invertim constantment en noves tecnologies i en millores productives per mitigar el nostre impacte a nivell d’empresa amb la instal·lació de plaques fotovoltaiques, l’ús de material certificat FSC i PEFC, la certificació de CO², la utilització de tintes de baixa migració, etc.

 

5. Amb l’expansió a Portugal, com gestioneu les estratègies de vendes i el màrqueting per adaptar-vos als diferents mercats?

L’estratègia sempre es marca a nivell global, de tota l’organització, i, posteriorment, s’adapta a nivell local, per tal de treballar de manera unificada i potenciar sinèrgies. Això també s’aplica tant a nivell de vendes com de màrqueting, prioritzant uns sectors i uns productes o uns altres en funció de la zona geogràfica.

 

6. Quina importància es dona dins l’empresa al desenvolupament professional dels membres del teu equip i com fomentes el seu creixement en l’organització?

El desenvolupament del nostre equip és clau per a Alzamora, de fet és un dels nostres principals valors, que treballem cada any a nivell de cultura corporativa, a més d’invertir anualment en tots i cadascun d’ells. Des de fa uns anys duem a terme, de manera interna, programes de desenvolupament de talent.

 

7. Com fomentes la col·laboració i la creativitat dins de l’equip de vendes i màrqueting per mantenir un enfocament innovador i adaptatiu?

Marcant objectius comuns i vinculats i realitzant activitats i formacions en conjunt. Quan vaig entrar a l’empresa, Màrqueting només era un departament que donava suport administratiu i visual a d’altres, però no aportava valor a nivell estratègic. Ha estat un repte canviar aquesta mentalitat; però a dia d’avui puc dir –i orgullosa– que ho hem aconseguit. Sobretot els dos equips –Màrqueting i Vendes– s’han adonat que treballant junts tenen una visió molt més global i aconsegueixen arribar més lluny, abastar més i de manera més encertada.

 

8. Considerant el context actual del mercat, quins reptes destaquen i com aborda Alzamora Group aquests desafiaments en termes de vendes i de màrqueting?

Destacaria dos grans reptes. Per un costat, l’oportunitat d’entrar el cartró com a material substitutiu al plàstic. Les noves regulacions i percepcions dels consumidors estan posicionant la sostenibilitat com un dels principals elements de decisió de compra i això obra portes al cartró com alternativa i ens obra portes a nous mercats i productes. Per l’altre, seguir avançant amb la nostra estratègia d’expansió internacional. En ambdós casos, el binomi comercial-màrqueting en serà la clau.

 

9. Com defineix Alzamora Group el seu lideratge en el sector del packaging de cartró i quins valors consideres essencials per mantenir aquesta posició?

A Alzamora sempre ens agrada parlar de cinc valors clau:

·         Qualitat 360º

·         Fiabilitat en el servei

·         Innovació de producte

·         Millora contínua

·         Sostenibilitat

 

10. En el context de l’expansió d’Alzamora Group, com veus el futur de l’empresa en termes d’innovació?

La innovació sempre ha format part del nostre ADN. Estem innovant constantment, tant a nivell de producte com de processos, i això és un factor important del nostre èxit. El futur és seguir aquesta mateixa línia. Amb tot el moviment de sostenibilitat actual, tenim grans oportunitats per davant a nivell de mercat.

 

Anterior
Anterior

Entrevista a Carmen de Armengol

Siguiente
Siguiente

Entrevista a Marc Martí. Parlem amb ell de la seva col·lecció