Entrevista a Carmen de Armengol

Solsona Comunicación, empresa catalana de comunicació i de relacions públiques, compleix 30 anys. Montse Solsona, la seva fundadora, després d’una llarga trajectòria, va voler emprendre amb un projecte que ha esdevingut una realitat de les RP a casa nostra i a fora. Amb clients tan importants com Coca-Cola, Nissan, LIDL, RACC, Yamaha i tants d’altres, han anat creixent i guanyant-se un lloc en el sector. La seva forma de treballar i d’implicar-se ha fet que, fins i tot, es parli de l’escola Solsona. Avui entrevistem la seva directora, Carmen de Armengol.


1. Primer de tot, moltes felicitats pel vostre aniversari. Ja fa 30 anys des que es va crear Solsona Comunicación. Qui va fundar l’agència i quins van ser els principals motius d’aquest naixement?

La nostra fundadora va ser Montse Solsona, d’aquí el nostre nom ‘Solsona Comunicación’. Ella, després de treballar a companyies com Sanofi i Cobega, va rebre l’oferta d’entrar a la Divisió d’Imatge del Comitè Organitzador dels Jocs Olímpics de Barcelona’92; una oportunitat així era irrenunciable i s’hi va involucrar de ple des del principi. Després d’uns anys molt intensos per promocionar la ciutat i l’esdeveniment olímpic arreu del món, un cop acabats els Jocs, qualsevol altre projecte podria semblar petit. Per això, després d’un temps de reflexió, amb tota l’experiència acumulada i el seu caràcter emprenedor es va llançar a una nova aventura: la creació d’una agència de relacions públiques, comunicació i protocol, que enguany compleix 30 anys d’història i d’èxits.

 

2. El sector de les relacions públiques a vegades ha reivindicat el seu potencial i rellevància, davant la sensació generalitzada de viure a l’ombra de la publicitat. Com valora l’evolució i la situació actual de les relacions públiques?

Estan en un molt bon moment. Hi ha molts professionals que tenen una preparació molt acurada i, per tant, tenen les idees i les estratègies molt clares. Saben què han de fer en cada moment i com aconseguir els millors resultats. Crec que als inicis hi havia poca gent dedicant-s’hi –amb un sentit comú molt evident–, i amb els anys s’ha anat incrementant el gruix dels treballadors del sector, alhora que la disciplina ha anat incorporant coneixement teòric. Tot i que, la nostra feina requereix de molta actitud a més d’aptituds. Aquest aspecte, junt amb el factor intuïció i agilitat mental, és el que fa que el nostre sector sigui tan important en l’economia actual. Avui dia, en un entorn condicionat pels missatges i per les interconnexions, les empreses i les institucions sense les relacions públiques tenen molt més difícil poder posicionar-se.

Foro la Toja, esdeveniment organitzat per Solsona Comunicación

 

3. 30 anys donen per a molt i segurament durant aquest temps les heu vist de tots els colors. Quins són els principals canvis que ha fet l’agència per evolucionar i per adaptar-se als nous reptes del sector?

És evident que de com va començar l’empresa –amb telèfon de baquelita i llistats en paper– a com es treballa avui dia, hi ha un salt abismal. A Solsona hem anat incorporant de mica en mica diverses tecnologies i nous mètodes de treball per adaptar-nos a la realitat. La part material ha estat important: hem passat dels enviaments per fax a les plataformes d’e-mailing, de les cal·ligrafies als lectors de QR. Els temps i els públics canvien i la nostra feina és adaptar-nos-hi.

Quant al personal, com és lògic, la plantilla ha anat canviant al llarg dels anys. Però el nucli dur de l’empresa el formem persones que portem 10 anys o més a Solsona. Per tant, tenim el coneixement profund de la cultura de la casa, la història dels clients i dels projectes, l’estil i la manera de fer... En qualsevol cas, tots ens hem anat preparant i reciclant en nous processos i competències. Així, des de fa ja uns anys apostem per la formació des de diferents punts de vista. El fet és no parar, seguir aprenent i investigant. I a tot això hi incorporem el saber de les noves generacions, que aporten nous punts de vista, nous coneixements i innovació. Sigui com sigui, si la feina no ens apassionés com ens apassiona, no seguiríem volent saber-ne una mica més cada dia. Aquesta, crec, és una de les claus que ens ha fet durar tant de temps.

 

4. L’any 2018 us vau integrar al Grup Punta Alta. Quins van ser els principals motius d’aquest moviment empresarial?

Va ser una decisió estratègica de creixement. En un entorn cada vegada més competitiu es va optar per integrar-nos dins del Grup per poder oferir a tots els clients, de manera directa, més serveis. Ja no ens cal anar a buscar a fora solucions concretes. I això suposa més rapidesa, més comprensió mútua i, fins i tot, més estalvi. I també ens permet presentar els nostres serveis de manera directa a un ampli ventall de clients, que reben el suport de les altres companyies del Grup. És un win-win per a nosaltres, per a les empreses del Grup Punta Alta i, és clar, per a tots els nostres clients o possibles nous clients.

 

5. Com creieu que han anat evolucionant les demandes dels clients? Sembla ser que cada vegada estan més enfocats als resultats a curt termini, però això no sempre ha estat així. Quina evolució heu vist en els anunciants durant aquests anys?

En primer lloc, cal puntualitzar que el nostre negoci principal és la comunicació i les relacions públiques, tot i que la publicitat, a poc a poc ha anat guanyant importància com un servei complementari a les estratègies de comunicació. Tenim personal format en aquesta disciplina i podem donar solucions gràcies al coneixement profund històric i actual del sector i dels mitjans. Per això, potser no percebem amb tanta intensitat com les centrals de mitjans aquesta pressió. Però és cert que avui dia, en segons quins aspectes, preval la immediatesa. Les noves tecnologies permeten mesurar resultats gairebé al moment i actuar en conseqüència. Però, en comunicació i relacions públiques s’han de poder compaginar les dades instantànies amb l’estratègia i la construcció a mig-llarg termini. Crec que això ho hem pogut explicar sempre i la pràctica totalitat dels nostres clients ho entenen. Només cal saber trobar els indicadors que demostrin que la nostra tasca els ha estat útil, i penso que amb els informes qualitatius i quantitatius que portem fent des dels inicis de l’agència hem aconseguit sempre complir amb aquest objectiu.

 

6. En les últimes dècades hem patit diverses crisis econòmiques les quals han afectat en major o menor mesura el nostre sector. Com les heu viscut des de l’agència i quina ha estat la vostra manera d’afrontar-les?

Sens dubte el 2008, amb la crisi immobiliària, i el 2020, amb el coronavirus, han estat dos sotracs molt forts. Però a Solsona vam saber adaptar-nos-hi. Tant l’equip directiu com la plantilla van saber actuar amb professionalitat i compromís i es van poder esquivar, amb sacrificis i confiança per part de tots, aquests moments tan complicats. El fet que tothom estigués implicat en el projecte va ser un dels punts forts que ens va permetre encarar-ho amb més resiliència. Recordo que el 2008 vam haver de fer una base de dades d’agències del nostre sector per a un client i prop del 50% de les empreses havien tancat per culpa de la crisi. Això ens dona una idea de com va anar i de quins esforços vam haver de fer per resistir i tirar endavant. En qualsevol cas, la passió de sentir l’empresa molt endins ens ha portat a pensar sempre en noves solucions i formats per millorar i expandir el nostre projecte. Amb compromís, esforç, creativitat i innovació hem aconseguit superar totes les adversitats.

Esdeveniment coorganitzat per Solsona Comunicación

 

7. Solsona Comunicación va néixer el 1993, per tant, heu vist l’inici d’Internet i de les primeres agències que es dedicaven a la publicitat digital. Avui dia la tecnologia és imprescindible en la comunicació. Des de l’agència, com us heu anat adaptant a aquesta revolució digital i com veieu l’evolució de la IA en el terreny de les relacions públiques?

Des del principi ens hem interessat per aquest vessant, d’aquí que ben aviat vam poder oferir solucions de comunicació digital. No és el nostre negoci principal, però sempre hi hem tingut un peu posat. Això ha implicat apostar per la formació de l’equip i també investigar. En aquest sentit, des de fa un any la gran moda és la IA, però ja existia d’abans. La diferència és que ara s’ha popularitzat i està arreu, i qui més qui menys té accés a eines d’aquest tipus. Tot plegat poden ser recursos que ens facilitin la feina executiva, però la que segueix sent important és la feina estratègica. I aquesta és la que fan les persones, la que fa pensar amb criteri i unitat. Per això, crec que, malgrat que la IA ha vingut per quedar-se, seran unes eines més per optimitzar el temps en alguns aspectes molt concrets.

 

8. Després de tot aquest camí recorregut, quins diríeu que són els punts forts de la vostra agència? De què us sentiu més orgullosos?

Els nostres punts forts són el compromís de l’equip envers l’empresa i els clients. Tota la gent que ha passat en aquests 30 anys per Solsona han estat persones molt lligades a l’empresa, que l’han sentida com a seva i que ho han donat tot per aquest projecte comú. Aprofito per fer-los un reconeixement públic. Sens ells res no hagués estat possible. De fet, durant una època es parlava dels ‘Solsonitos’ i de l’escola Solsona com una manera de fer. I això entronca amb la idea d’estar al costat del client. Ens considerem una part integrant de cada projecte. Els seus èxits els sentim com a propis i els problemes que pateixen els vivim intensament, tot buscant la millor manera de resoldre’ls al més aviat i eficientment possible.

 

9. Finalment, com veieu la situació actual del sector de les relacions públiques a Catalunya i en general i quina previsió feu de cara el 2024?

Com deia abans, el sector està molt bé. Hi ha molta gent molt preparada. Hi ha moltes oportunitats de feina. Ara tothom entén la importància i la necessitat de la comunicació i de les relacions públiques. Som una part essencial de l’economia i de la realitat empresarial. Les marques ens necessiten més que mai i suposem un valor afegit. Això dona molt bones perspectives al sector. I també a nosaltres com empresa. Per aquesta raó penso que el 2024 serà millor que aquest any, per a tothom.



Anterior
Anterior

El lideratge femení, desafiant l’statu quo. Xerrem amb Roser Tiana

Siguiente
Siguiente

Entrevista a Patricia Berga Alzamora