«La Xarxa+» suma nous públics a la televisió local

La XAL explora les noves oportunitats de l’explotació publicitària multicanal amb una oferta cross-platform que combina TDT i OTT

La plataforma de l’audiovisual de proximitat supera els 50.000 usuaris registrats

A punt de fer un any de vida, la plataforma OTT (over-the-top) de l’audiovisual local «La Xarxa+» (laxarxames.cat) es consolida. La proximitat és la seva fortalesa: la identificació dels usuaris amb les comunitats pròpies de les més de 30 televisions locals que es poden veure en directe. Però també ho és la generació de comunitats d’usuaris al voltant del creixent catàleg de vídeo a la carta (VOD) –castells, esports, tradicions, documentals– i de pòdcasts.

Les comunitats associen i segmenten les audiències. És una oportunitat per a la publicitat programàtica multicanal adreçada als usuaris en funció del seu target. L’agregació d’audiències (HbbTV, OTT, IPTV, Addressable TV…) incrementa els consums digitals i obre la porta a mercats publicitaris globals segmentats. En aquest sentit, la Xarxa Audiovisual Local (XAL) està explorant les noves oportunitats d’explotació publicitària multicanal amb una oferta cross-platform que combina TDT i OTT.

«La Xarxa+» és un plataforma gratuïta i en català. És un pas ineludible de les televisions locals per adaptar-se als nous hàbits de consum de la ciutadania i per desplegar estratègies que combinin amb encert contingut, tecnologia i negoci. Avui, l’usuari és al centre; les plataformes se’l disputen renovant formats i mecanismes narratius per captivar-lo. «La Xarxa+» aspira a retenir amb continguts de qualitat els integrants de les comunitats bastides al llarg del temps per les televisions locals, i a incorporar nous usuaris.

Des del seu llançament el 14 de febrer del 2023, «La Xarxa+» suma ja més de 50.000 usuaris registrats. Dos de cada tres s’identifiquen voluntàriament amb alguna de les televisions locals, la qual cosa confirma la plataforma com a referent dels nous temps de l’audiovisual de proximitat. Tant és així, que rejoveneix l’audiència dels mitjans locals: gairebé la meitat dels usuaris manifesta tenir menys de 30 anys. En definitiva, suma nous públics i, sobretot, públics joves.

Entre els continguts més reproduïts predominen els esdeveniments en directe, sobretot esportius –especialment patinatge artístic–, culturals i castellers, i les retransmissions d’activitats culturals i festives de les televisions locals, com La Patum o les festes majors. Pel que fa a l’àudio, destaquen les reproduccions dels pòdcasts ‘La Figuereta’ –castells– i ‘Paraules Habitables’, entre d’altres. Des de l’estrena, s’han distribuït més d’un milió d’hores de continguts audiovisuals originals. El catàleg disposa d’una àmplia oferta de més de 2.500 vídeos i 1.000 pòdcasts.

En un moment en què es reclamen més continguts en català a les plataformes digitals i que les ofertes de continguts globals es multipliquen exponencialment, «La Xarxa+» està oberta a participar en un gran aparador de la producció audiovisual de qualitat a Catalunya amb altres operadors públics o privats.

A «La Xarxa+», l’algoritme, la intel·ligència artificial o el big data estan pensats per fer una oferta personalitzada a través de l’smart TV, la tauleta o el telèfon mòbil. El procés es va ajustant a mesura que creix el consum i millora progressivament l’experiència de l’usuari, l’autèntica clau dels nous ecosistemes audiovisuals.

A la vegada que el sector s’adapta progressivament a produir continguts per a tot tipus de plataformes, busca la convivència de la TDT, la FM, l’oferta per streaming de les OTT i les xarxes socials. Es tracta d’aprofitar la innovació tecnològica com una oportunitat per prestar el millor servei possible i atenent les demandes de la ciutadania. Una millora que passa per l’adaptació constant en el fons i en la forma. Un camp en què l’àmbit local té moltes coses a explicar, a veure i a experimentar. La solidesa del projecte de «La Xarxa+» ha estat reconeguda amb un ajut dels fons Next Generation UE per a la creació d’ecosistemes digitals en el sector audiovisual.

 

Els nous hàbits de consum a través de l’streaming i les incògnites sobre la TDT més enllà del 2030 han portat la XAL, acompanyada dels mitjans audiovisuals de proximitat, a impulsar el projecte estratègic de l’OTT. Assegurar la transició a l’entorn digital d’aquests mitjans nascuts en el segle XX i homologar-los amb els models de distribució de l’audiovisual global culmina el seu esforç de modernització i demostra la seva resiliència i la seva vocació de servei públic.

Pensats per ser difosos col·lectivament en un àmbit geogràfic restringit, els nous temps –molt més complexos i líquids– han obert un escenari inèdit on l’usuari es col·loca en el centre i les seves preferències locals s’han d’atendre de manera personalitzada en un context global. Sense abandonar la FM i la TDT, la ràdio i la TV de proximitat s’estan fent un lloc també en el món de les plataformes. «La Xarxa+» és una aposta per continuar sent útils als ciutadans i per continuar vertebrant territorialment el país.

Fa més de vint anys que les televisions de proximitat catalanes treballen en xarxa amb el suport de la XAL perquè troben en la cooperació la garantia d’uns continguts compartits, competitius i de qualitat, sense perdre ni la seva identitat local ni la seva pròpia autonomia.

Marc Melillas

Conseller Delegat de la Xarxa Audiovisual Local (XAL)

Anterior
Anterior

El poder de la cultura digital a les empreses, per estar a l’avantguarda de la digitalització

Siguiente
Siguiente

El futur «phigital» de les marques: amb els peus a terra i el cap als núvols